9 marketingopgaver du kan lave inden frokost - som ikke koster dig en krone
Kl. 08.00: Hent din morgenkaffe og sæt dig foran computeren
Kl. 08.05: Opret en Microst Ads konto (Bing Ads)
- Gå til Microsoft Ads
- Klik ‘Tilmeld dig’ og følg vejledning
- Importér din kampagner fra Google Ads
Makeitmedia.dk har en fin guide her
Bing er billigere og konverterer bedre en Google, så hvis du ikke vil øge dit marketingspend, så reducér budget på Google på dårligst performende kampagner med det du bruger på Bing
Kl. 08.45: Negative søgeord på Google Ads konto
- Åben Google Ads konto
- Gå til søgetermer under søgeord
- Vælg sidste 6 eller 12 mdr. i datointerval
- Tilføj irrelevante søgeord som negative søgeord. Der er altid noget at hente.
Kl. 09.15 SEO links
- Log ind på Virk
- Tilknyt din hjemmeside til din virksomhed
Så får du et SEO link fra Vismarating.dk, TV2kosmopol.dk og Lasso.dk
Du kan også Google ”Gratis SEO links” så er der flere indlæg med sider som anbefaler andre sider du kan få links fra.
Kl. 09.30 Få flere permissions via check out
- Log på Shopify
- Klik på Settings
- Klik på Check out
- Scroll med og klik på customize sign-up labels
- Ret teksten i feltet ”Accept marketing checkbox label”
Standartteksten er kedelig (”Send mails til mig om nyheder og tilbud”) Ret det fx til: ”Ja tak, jeg vil gerne inspireres og modtage tilbud før alle andre hvor jeg kan spare op til 50%”
Kl. 09.37 Fokusér på de produkter med højeste dækningsbidrag
- Log på Shopify
- Klik på Analyics Reports
- Lav en rapport med sales by product med DG
Find de 10 produkter som har størst gross profit sidste 30 dage og lav en plan for hvordan du markedsfører dem mere. Det er den klassiske 80/20 model. 80% af din omsætning kommer fra 20% af dine produkter. Brug din tid der hvor du tjener dine penge.
Kl. 10.15 Gennemgå rabatkoder
- Log på Shopify
- Klik på Discounts
- Klik på Active
Gennemgå rabatkoder til fx samarbejdspartnere og medarbejdere. Se at de ikke misbruges af andre. Sørg for at de ikke kan kombineres.
Kl. 10.30 Ring til dit marketingbureau
Dit marketingbureau har mange kunder og sikkert også mange som bruger flere penge end dig. Ring til dem og fortæl dem hvad der sker den kommende periode hos dig (Fx kampagner, populære produkter etc.) Sørg for at de husker dig. Tilbyd evt. en rabatkode til din webshop til deres medarbejdere.
Kl. 11.00 Opret et price drop flow i Klaviyo (eller tilsvarende ESP)
Kunder som har tilmeldt nyhedsbrev og som har set på et produkt – men ikke købt det. Send en mail hvis prisen sættes ned med mere en xx%
Klaviyo har en fin guide her
Kl. 11.30 Tilret dine Facebook lead Ads så du også indhenter SMS permissions
25-30% af de personer som afgiver en e-mail permission via en Lead Ads formular på Facebook vil også give dig en SMS permission hvis du beder om det (Og formulerer en tydelig værdi for kunden. Fx at de kommer på VIP liste eller lignende.) Indhent permission så du kan udsende. Fx via Inmobile.com - Åbningsrate er 98% og klikrater på omkring 20%
Kl. 12.00 Lav en testordre
Shopify opdaterer jævnligt. Også i tekster i fx check out.
Flere webshops har ikke rettet efter den sidste opdatering, så der står stadig ’afgift’ i stedet for moms. Lav en test ordre og sørg for at kommunikationen i er i orden i fx Check out, ordrebekræftelser etc.
Kl. 12.15 Tid til frokost